Városlista
2024. november 22, péntek - Cecília

Hírek

2012. Január 27. 14:23, péntek | Belföld
Forrás: OrientPress Hírügynökség

Tovább mélyült a gépjármű-finanszírozás válsága

Tovább mélyült a gépjármű-finanszírozás válsága

A legfrissebb lízingpiaci adatok alapján tavaly tovább romlottak, így 100 milliárd forint alá csúszva évtizedes negatív rekordot döntöttek a lakossági gépjármű-finanszírozási piac eredményei.

A Lombard Lízing Csoport szakértője szerint a csökkenés közvetlen hátterében a használtautó-finanszírozási piac tavalyi, összesen 21 százalékos, az év második felében egyre gyorsuló visszaesése áll.

Az új autók finanszírozásában szinte egyáltalán nem történt elmozdulás 2010-hez képest. A flottafinanszírozásban bővülés volt tapasztalható; a kihelyezések 2011-ben 27 százalékkal nőttek, 34 százalékra emelve a szegmens súlyát a gépjármű-finanszírozáson belül. Míg a flottában rejlő növekedési potenciál várhatóan idén is felfelé húzza a piacot, a lakossági gépjármű-finanszírozás kilátásaiban egyelőre nem látszik érdemi változás.

A lakossági gépjármű-finanszírozási piac válsága 2011-ben tovább mélyült, miközben az ügyfelek hitelfelvételi kedve nem mozdult el a mélypontról, sőt, a korábbi évekhez képest tovább csökkent. A szektor összes kihelyezése az elmúlt 10 év óta tavaly csúszott először 100 milliárd forint alá (96,72 milliárd). Ez tíz százalékot meghaladó csökkenés 2010-hez viszonyítva, míg közel 85 százalékos csökkenést jelent a válságot megelőző utolsó „békeévhez”, 2008-hoz képest.

Az előző évihez képest csökkenő kihelyezésért egyértelműen a használtautó-szegmens 21 százalékos szűkülése a felelős, míg az új autók finanszírozása gyakorlatilag az előző év szintjén maradt. A finanszírozott darabszám tekintetében a volumen enyhén csökkent, míg kihelyezésben – vélhetően az évközben megemelkedett gépjárműárak miatt – kismértékű, 4 százalékos emelkedés történt.

„Ha az utóbbi két évet folyamatában, a negyedéves számok alapján vizsgáljuk, világosan kirajzolódik: a használtautó-finanszírozás 2010 év elejétől kezdve trendszerűen csökken, de a negatív változás csak 2011 harmadik és negyedik negyedévében válik igazán szembeszökővé” – elemzi a helyzetet Anderle Ádám, a Lombard Lízing Csoport Igazgatóságának tagja. „Jól mutatja a tendenciát a volumen is, amely 2011 negyedik negyedévére a 2010. év első negyedévében mértnek gyakorlatilag a felére esett vissza.”

A szektoron belül a flottafinanszírozók pozitív eredményt produkáltak. Míg a lakossági gépjármű-finanszírozás továbbra is mély recesszióban van, a flottafinanszírozás piacán 2011-ben a kihelyezések 27 százalékkal nőttek. A flottafinanszírozás súlyának jelentős növekedését jól mutatja, hogy míg 2008-ban a teljes gépjármű-finanszírozási szektoron belül a flotta aránya alig érte el a 10 százalékot, ez az arány az elmúlt évben már 34 százalék volt.

A Lombard szakértőjének meglátása szerint a 2010-es év során a gépjármű-finanszírozásban bevezetett – az önerőhöz, a futamidőhöz és a devizafinanszírozáshoz kapcsolódó – jogszabályváltozások következtében 2011-ben a gépjármű-finanszírozás jól szabályozott keretek között, továbbra is erős verseny közepette, de moderált kockázatvállalás mellett folyt. Ezt támasztja alá az a tény is, hogy 2011 a gépjármű-finanszírozási piacon a forintalapú hitelek éve volt: a svájci frank-alapú finanszírozás gyakorlatilag eltűnt a piacról, az euróalapú finanszírozás aránya pedig 20 százalék alá csökkent.

A 2012 elejétől életbe lépett szabályozások eredményeképpen az év nagy slágere a nyíltvégű pénzügyi lízing konstrukció lehet. Az áfa-törvény változása következtében ugyanis a nyíltvégű lízing havi díjainak áfa-tartalma 2012. január 1-től kezdődően levonhatóvá vált. Anderle Ádám szerint, ez a változás – különösen, ha a makrokörnyezet pozitív változásaival párosul – várhatóan felgyorsítja a vállalkozások autócseréit, felfelé húzva mind az értékesítést, mind a finanszírozást. Ez utóbbit már csak azért is, mert az áfa-előny kizárólag finanszírozás esetében érvényesíthető, készpénzes vásárlás során nem.

A lakosság gépjármű-vásárlási, és ehhez kapcsolódó hitelfelvételi kedve azonban még mindig mélyponton van; a 2011 utolsó két negyedévében tapasztalt további csökkenést figyelembe véve pedig egyelőre a kilátások sem javultak. „A piac folyamatos szűkülése, az ezzel járó, több éve tartó átrendeződés és a lízingcégeket is sújtó különadó ellenére a Lombard a lakossági gépjármű-finanszírozási piacon 2011-ben is megőrizte vezető pozícióját, sőt, a használtautó-piaci részesedése továbbra is 20 százalék feletti” – mutat rá Anderle Ádám, a Lombard Igazgatóságának tagja. „Ahhoz azonban, hogy ebben a szegmensben kézzelfogható növekedés induljon el, a háztartások jövőbeli kilátásaiban a 2012-es év folyamán érdemi változásnak kell bekövetkeznie, melynek hatására a lakosság pénzügyi döntései a jelenlegi adósságtörlesztő és megtakarítási pályáról a nagyobb fogyasztás irányába mozdulhatnak el.”

OrientPress Hírügynökség

Ezek érdekelhetnek még

2024. November 21. 07:51, csütörtök | Belföld

Szijjártó Péter: Dél-Korea legnagyobb élelmiszeripari cége hazánkban építi fel az első gyárát a régióban

Dél-Korea legnagyobb élelmiszeripari cége Magyarországon építi fel első közép-európai gyárát, kétszáz új munkahelyet teremtve ezzel Dunavarsányban - jelentette be szerdán Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter Budapesten.

2024. November 21. 07:49, csütörtök | Belföld

David Pressman bejelentette távozását

A liberális demokrácia védelmének fontosságáról tartott beszédet David Pressman budapesti amerikai nagykövet, akinek mandátuma január közepén jár le.

2024. November 20. 07:39, szerda | Belföld

Pintér Sándor: az elmúlt két évben több mint kilencven intézkedés segítette az egészségügy jobbítását

Az egészségügy jobbítását több mint kilencven intézkedés segítette az elmúlt két évben - mondta Pintér Sándor belügyminiszter a Magyar Kórházszövetség és a Medicina Fórum közös konferenciáján kedden Budapesten.

2024. November 19. 07:56, kedd | Belföld

Gyulay Zsolt: elsősorban elköteleződés, konszenzus kell az olimpiarendezéshez

Elsősorban el kellene köteleződni, társadalmi konszenzusnak kellene kialakulnia ahhoz, hogy Budapest, illetve Magyarország egyszer olimpiát rendezhessen